Karriere Innlandet tester ut KI som læringsverktøy

Hvordan kan kunstig intelligens brukes på en klok og etisk måte i undervisningen?

Dette spørsmålet danner utgangspunktet for prosjektet som er et nytt initiativ ved Karriere Innlandet Hamar, ledet av Henriette Mikkelsen Hoel, lektor og prosjektleder.

Lærer å reflektere på ny

Presentasjon av prosjektet i et klasserom med deltakere. - Klikk for stort bildeKarriere Innlandet informerer om prosjektet KI-lappen . Hamarregionen

Prosjektet er i første omgang en pilot i norskfaget, men ambisjonen er å utvide til historie og senere norsk som andrespråk.

– Vi ønsker å finne ut hvordan vi kan bruke KI på en måte som bygger kapasiteten hos deltakerne, hvordan de kan bli enda dyktigere i fagene sine, sier Hoel. 

– Det er et stort behov for å forstå de etiske dilemmaene ved bruk av kunstig intelligens, både i grunnskolen, videregående og i høyere utdanning. Særlig i norskfaget ser teamet at utfordringene er tydelige når det gjelder skriving og kildebruk.

Smart verktøy for læring, ikke for juks

Tove Spikkerud, leder for Karriere Innlandet Hamar, understreker at prosjektet også skal bidra til å endre holdningene rundt bruk av KI i skole og utdanning.

– Det har vært mye snakk om at elever “stjeler” eller jukser med KI. Vi ønsker å vise at KI kan være et verktøy for læring, samarbeid og refleksjon, ikke juks, sier hun.

Les hele artikkelen på Hamarregionen.no